NÁJEZDOVÁ RAMPA

FS ČCE v Novém Městě na Moravě
Bezbariérový vstup do kostela
Popis dvou navržených variant
Zprávu předkládá Vojtěch Hrouda
Vizualizace a zobrazení interiéru kostela zpracovala Petra Pleskačová
Pouze pro účely interní sborové diskuze
Březen 2013
(Celý dokument je na internetových stránkách sboru)
Přehled důležitých informací
O řešení bezbariérového vstupu rozhodne sbor
Sborové shromáždění, konané v červnu r. 2012, schválilo tento návrh: Sbor chce vyřešit bezbariérovost kostela a vést o tom diskuzi v celém sboru.
Koordinátor navrhne dvě varianty bezbariérového vstupu
Staršovstvo pověřilo V. Hroudu koordinací dalšího postupu. Základem je dopracování podkladů pro dvě varianty (A - přední a B - zadní). Podklady jsou shrnuty v této zprávě.
V rozhovorech zazněly i další návrhy, jak bezbariérovost řešit. Každý z těchto návrhů by vyžadoval dopracování, každý má svá pro a svá proti. Podrobný rozbor argumentů pro tyto nezařazené varianty není účelem této zprávy, přenechávám jej na případný individuální rozhovor se zájemci.
Podklady jsou věcné a nestranné
Zpráva je předložena jako věcná a nestranná. To znamená, že jsou uvedeny pouze podložené údaje. Nejsou zde uvedena ani osobní stanoviska, ani odborné či úřední posudky, ani názor koordinátora. Vaše názory a stanoviska odborníků, kterým důvěřujete, mohou zaznít při plánované veřejné diskuzi či být publikovány samostatně ve Zprávách a ohlasech.
Zpráva je výsledkem rozhovorů koordinátora s mnohými členy sboru
Zpráva vychází z údajů, které už byly dříve k dispozici. Doplněny jsou údaje, které chyběly nebo byly nejasné. Tam, kde se v dílčích záležitostech nabízejí různé možnosti řešení (např. zádveří, úprava podloží u zadní varianty), je vybrána ta možnost, která se jeví jako reálná a schůdná. Návrhy dvou variant jsou výsledkem četných rozhovorů a jednání.
Zprávu je možné připomínkovat
Zprávu je nyní, tedy od 14. dubna 2013, předložena k připomínkování členům sboru. Účelem připomínkování je upozornit na údaje, které jsou podle vašeho názoru uvedeny chybně či nejednoznačně nebo které ve zprávě chybějí. Možnost zprávu připomínkovat se uzavře k 31. 5. 2013.
Veřejné setkání v červnu
V červnu proběhne ještě jedno veřejné setkání. Zde se může každý s oběma připravenými variantami seznámit, zeptat se na to, čemu nerozumí, udělat si před podzimním rozhodováním jasno.
1
Rozhodnutí v září
Na září (22. 9.) bude svoláno tematické sborové shromáždění, kde budeme o těchto dvou variantách rozhodovat.
Většinové rozhodnutí
Jsou v zásadě dvě možnosti, jak o variantách hlasovat. První možnost je rozhodnout většinově, tj. schválena bude pouze varianta, která má nadpoloviční počet hlasů. Druhá možnost je rozhodování výběrem, tj. tak, že každý na papírek napíše, pro kterou variantu je. V tomto případě ale nemusí mít vybraná varianta nadpoloviční počet hlasů. Doporučuji první, tedy většinovou možnost.
Postup hlasování
Nejprve se losem rozhodne, zda se bude nejdřív hlasovat o var. A (přední), nebo o var. B (zadní).
Je-li vylosována var. A (přední), hlasuje se ve třech krocích:
Krok 1: Hlasuje se o var. A (přední). Je-li pro tuto variantu nadpoloviční většina, je rozhodnuto a hlasování končí. Není-li pro tuto variantu nadpoloviční většina, následuje krok 2.
Krok 2: Hlasuje se o var. B (zadní). Je-li pro tuto variantu nadpoloviční většina, je o ní rozhodnuto. Následuje ještě hlasování o úpravě lavic, tedy krok 3. Není-li pro var. B nadpoloviční většina, znamená to, že nebyla vybrána ani var. A (přední), ani var. B (zadní). Hlasování o předložených variantách končí.
Krok 3: Rozhodne se (nadpol. většinou), zda se provede úprava lavic u dveří do bývalé kotelny či nikoliv.
Je-li na začátku vylosována var. B (zadní), tak se postupuje v obdobných krocích, ale v obráceném pořadí.
2
3
Porovnání variant bezbariérového vstupu do kostela Varianta A (přední) Varianta B (zadní)
Technické provedení
Rampa roštová, přímá, z obou stran opatřena zábradlím.
Rampa roštová, přímá, z jedné strany opatřena zábradlím.
Délka nájezdu: 7,4 m
Šířka nájezdu: 1,3 m (1,5m u dveří)
Výška nájezdu: 0,6 m
Sklon nájezdu: 1:12
Délka nájezdu: 3,0 m
Šířka nájezdu: 1,25 m
Výška nájezdu: 0,3 m
Sklon nájezdu: 1:9
Podloží
Původní, tedy kamenná dlažba před věží kostela. Kvůli instalaci rampy není nutno dlažbu rozebírat ani nikterak upravovat.
Úprava přístupové cesty před nájezdem. Vrstva štěrku a vrstva prosívky. Práce provedena svépomocí.
Ukotvení rampy, případná pozdější demontáž
Rampa ´sedí´ vahou na 4 nastavitelných stojkách, ukotvena je pouze na horním (schody) a dolním okraji (do spáry mezi kameny). Případná pozdější demontáž je snadná, rampa stavebně neovlivní ani kostel, ani podklad.
Rampa ukotvena pouze na horním (schody) a dolním okraji (betonová patka v podkladu). Případná pozdější demontáž je snadná, stavbu kostela rampa neovlivní. Do budoucna se počítá s rekonstrukcí chodníku kolem kostela.
Vstupní dveře a zádveří
Rampa navazuje na levé boční dveře v přední části kostela. Dveře budou ponechány původní, pouze se opraví. Tepelná izolace řešena závěsem jako doposud. Bez zádveří.
Rampa navazuje na pravé boční dveře v zadní části kostela (přes starou kotelnu). Dveře budou ponechány původní (dveře jsou již po opravě). Zádveří je tvořeno přirozeně prostorem bývalé kotelny.
Způsob použití rampy
V zimě a za chladného počasí musí vozíčkáři někdo asistovat Informační cedulka na zábradlí rampy (návod). Za teplého počasí není asistence nutně potřeba (dveře mohou být před bohoslužbami otevřené).
V zimě a za chladného počasí musí vozíčkáři někdo asistovat. Dvě informační cedulky (jedna poblíž hlavního vchodu do kostela, jedna u vchodu do bývalé kotelny). Na cedulkách bude návod. Za teplého počasí není asistence nutně potřeba (dveře mohou být před bohoslužbami otevřené).
Návaznost rampy na přístupové cesty, úklid sněhu
Rampa je dobře přístupná od hlavní brány i od fary. V zimě je třeba počítat navíc, oproti současnému stavu, s úklidem sněhu v úseku před kostelem
Nájezd je dobře přístupný od hlavní brány do zahrady i od fary. V zimě je třeba počítat navíc, oproti současnému stavu,v úseku mezi zadními dveřmi do presbyterny a rampou a v úseku před kostelem.
Místo pro vozíčkáře v kostele
Počítá se s tím, že vozíčkáři zajedou s vozíkem buď před lavici u zadní zdi kostela, nebo za poslední širokou lavici. Využita může být i prostřední ulička. Úpravy interiéru nejsou nutné.
Jsou dvě možnosti (bude se o nich hlasovat). První možnost je, že se upraví lavice pod levou kruchtou, a tím se vytvoří ´stanoviště´ pro vozíčkáře. Druhá možnost je stejná jako u var. A.
Psychologie vstupu
Argumenty pro: Vozíčkář (špatně chodící, rodič s kočárkem) vstupuje i vystupuje spolu s ostatními, není vyčleňován, snadno mu někdo pomůže.
Argumenty proti: Vozíčkář zaujme místo u zadní stěny kostela, kde má pocit, že překáží. Vozíčkář má špatný výhled na faráře u
Argumenty pro: Vozíčkář (špatně chodící, rodič s kočárkem) vjíždí do kostela a vyjíždí z kostela mimo ´hlavní proud´, čili není středem pozornosti (a netlačí se) u hlavního vstupu. Vozíčkář zaujme v kostele místo blízko hlavního dění, kam to má blízko od vstupu, kde dobře vidí a kde má snadný přístup k Večeři Páně.
Argumenty proti: Vozíčkář (špatně chodící, rodič s kočárkem) vjíždí
stolu Páně, obtížně se dostane postranní uličkou k Večeři Páně.
do kostela ´před zraky´ sedících, takže si ho každý všimne. Vozíčkář přijede k hlavnímu vchodu a musí hledat vstup pro vozíčkáře.
Estetické hledisko
Rampa ovlivní vzhled čelní části kostela a jeho okolí (dominantní funkční i pohledová partie ? hlavní vstup, podesta, schodiště, věž). Toto může být bráno negativně i pozitivně, rampa ´ruší´, rampa je zajímavým moderním prvkem)
Rampa vzhledově neovlivní dominantní funkční a pohledovou partii kostela (hlavní vstup, podesta, schodiště, věž), nýbrž je začleněna do blízkosti ´provozní´ (technické) části kostela (presbyterna, bývalá kotelna).
Celkové náklady
(ceny jsou vč. DPH)
Vlastní nájezd (fa HOLSPOL Třebíč): 117.000,- Kč
Nátěr (svépomocí): 2.000,- Kč
Oprava dveří (M. Slonek): 0,- Kč
Celkem: 119.000,- Kč
Tuto částku možno brát jako ´strop´, který se nakonec může podařit snížit (např. z grantu Konta bariéry, z příspěvku NM, z účelové sbírky ve sboru). S finančními prostředky je počítáno v plné výši v rozpočtu sboru na r. 2013.
Vlastní nájezd (fa HOLSPOL Třebíč): 34.000,- Kč
Nátěr (svépomocí): 1.000,- Kč
Úprava podkladu (svépomocí): 3.000,- Kč
Úprava lavic (M. Slonek): 0,- Kč
Celkem: 38.000,- Kč
Tuto částku možno brát jako ´strop´, který se nakonec může podařit snížit (např. z grantu Konta bariéry, z příspěvku NM, z účelové sbírky ve sboru). S finančními prostředky je počítáno v plné výši v rozpočtu sboru na r. 2013.
Možná rizika
V zimě pád sněhu nebo ledu ze střechy do prostoru rampy. V zimě při jednorázovém otevření a zavření dveří dílčí únik tepla.
Nejsou.
4
5
Varianta A (přední)
Stručná charakteristika
Návrh řešení. Farní sbor ČCE v NMnM, ve spolupráci s firmou HOLSPOL Třebíč (Pozn. 1).
Technické provedení. Přístupová/nájezdová rampa roštová, kovová, opatřena z obou stran zábradlím. Ve výklenku dveří nájezd vyrovnán plechem. Rozměry rampy viz nákres na str. A-3, umístění rampy viz počítačová vizualizace na str. A-4. Provedení a materiál viz Pozn. 2.
Podloží. Původní, tedy kamenná dlažba před věží kostela. Kvůli instalaci rampy není nutno dlažbu ani rozebírat, ani nikterak upravovat.
Ukotvení rampy, případná demontáž. Rampa ´sedí´ vahou na 4 nastavitelných stojkách (gumové zakončení), ukotvena je pouze na horním (schody) a dolním okraji (do spáry mezi kameny). Případná pozdější demontáž je snadná, rampa stavebně neovlivní ani kostel, ani podklad.
Vstupní dveře a zádveří. Rampa navazuje na levé boční dveře v přední části kostela. Dveře budou ponechány původní, pouze se opraví (Pozn. 3). Tepelná izolace bude řešena jako doposud, tedy závěsem. Zádveří se nebude budovat (Pozn. 4).
Způsob použití rampy. V zimě a za chladného počasí musí vozíčkáři někdo asistovat (dveře zůstanou před bohoslužbami zavřené, otevřou se jen na požádání vozíčkáře). Toto bude řešeno informační cedulkou, umístěnou na zábradlí rampy. Na cedulce bude ´návod´ a poblíž zvonek. Vozíčkář zazvoní na s. kostelnici, ta přijde, asistuje, otevře a zavře dveře (alternativně může asistovat někdo z příchozích nebo doprovod). Za teplého počasí není asistence nutně potřeba. Dveře mohou být před bohoslužbami otevřené (otevřít dveře bude úkol pro s. kostelnici).
Návaznost rampy na přístupové cesty, úklid sněhu. Rampa je dobře přístupná od hlavní brány do zahrady i od fary (viz schéma na str. 3). V zimě je třeba počítat navíc, oproti současnému stavu, s úklidem sněhu v úseku před kostelem (cesta napravo od kostela při pohledu od brány).
Místo pro vozíčkáře v kostele. Počítá se s tím, že vozíčkáři zajedou s vozíkem buď před lavici u zadní zdi kostela, nebo za poslední širokou lavici (viz schéma na str. 5). Využita může být i prostřední ulička mezi lavicemi. Úpravy interiéru nejsou nutné.
Psychologie vstupu (z hlediska vozíčkáře). Argumenty, které zazněly v diskuzi. Argumenty pro: Vozíčkář (resp. špatně chodící člověk nebo rodič s kočárkem) vstupuje i vystupuje spolu s ostatními, není vyčleňován, snadno mu někdo pomůže. Argumenty proti: Vozíčkář zaujme místo u zadní stěny kostela, kde má pocit, že překáží, kde je příliš ´na ráně´. Vozíčkář má špatný výhled na faráře u stolu Páně, obtížně se dostane postranní uličkou k Večeři Páně.
A - 1
Estetické hledisko. Rampa ovlivní vzhled čelní části kostela a jeho okolí (dominantní funkční i pohledová partie ? hlavní vstup, podesta, schodiště, věž). Toto může být bráno negativně i pozitivně (rampa ´ruší´, rampa je zajímavým moderním prvkem).
Celkové náklady a jejich krytí. Cenová kalkulace pro rampu je od firmy HOLSPOL Třebíč. Výroba a instalace rampy přijde (ceny k 31.3.2013) na 117.000,- Kč. Nátěr rampy by stál 2.000,- Kč (odhad, provedeno svépomocí, pouze cena barvy, ředidla, štětců). Opravu dveří přislíbil provést M. Slonek, člen našeho sboru, a to zdarma. Celkové náklady by tedy činily 119.000,- Kč (vč. DHP). Tuto částku možno brát jako ´strop´, který se nakonec může podařit snížit (např. z grantu Konta bariéry, z příspěvku NM, z účelové sbírky ve sboru). S finančními prostředky je počítáno v plné výši v rozpočtu sboru na r. 2013.
Možná rizika. V zimě pád sněhu nebo ledu ze střechy do prostoru rampy. V zimě při jednorázovém otevření a zavření dveří dílčí únik tepla.
Jednotlivá hlediska jsou porovnána pro obě varianty ještě v souhrnné tabulce na str. 4.
Poznámky:
1. Firma Karel Holík, HOLSPOL Třebíč (www.holspol.cz). Na tuto firmu dostal dobré reference Z. Šorm, firma Firma dříve zhotovila obdobnou rampu pro sborový dům ČCE v Třebíči. Z. Šorm, já a V. Slonek jsme pak s panem Holíkem průběžně jednali (včetně několika setkání v NM), osobně ho pokládám za solidního partnera.
2. Provedení. Rampa bude roštová, kovová. Konstrukce rampy bude přímá, se sklonem 1:12 (výška:délka). Rampa bude ´začínat´ na úrovni hlavního schodiště kostela. Zábradlí bude kratší než samotná rampa (pouze na délku kostelní zdi) a bude po obou stranách rampy. Zábradlí budou tvořit 2 madla a vodící tyč. Celá konstrukce rampy bude pozinkovaná, kovová konstrukce a zábradlí budou opatřeny dodatečným nátěrem.
Materiál. Jekl 100/40/3, 60/40/3, pásovina 30/5, pororošty (velikost ok 30/15 mm), plech tl. 5mm, spojovací materiál, žárové zinkování. Rampa bude vyrobena v dílně v Třebíči, poté vcelku převezena do NM a instalována na místě. Dodatečně bude proveden povrchový nátěr, svépomocí (barvu doporučí, dle vzorníku, fa HOLSPOL).
3. Dveře. Opravu dveří provede Milan Slonek, člen sboru, zdarma. Cílem je, aby původní dveře byly funkční, tj. šly snadno otevírat a zavírat. Počítá se s tím, že by dveře neotevíral vozíčkář sám. V rámci opravy se dle po-třeby provede: lištování, úprava těsnosti, přihoblování aj. Zatím se nepočítá s nátěrem.
4. Zádveří. Nebude se budovat. Vnitřní zádveří s dostatečně velkým půdorysem (aby se do něj vešel invalidní vozík) není reálné, jelikož v chodbě za dveřmi není na zádveří místo. Chodba a schody na kruchtu by se staly neprůchodnými. Vnější zádveří by v principu vybudovat šlo, ovšem pouze za cenu velkého zásahu do architektury kostela (pravda je, že arch. Glazer ve svých plánech s podobným zádveřím počítal) a za cenu výrazného zvýšení nákladů na přední variantu.
A - 2
A - 3
A - 4
Varianta B (zadní)
Stručná charakteristika
Návrh řešení. Farní sbor ČCE v NMnM, ve spolupráci s firmou HOLSPOL Třebíč (Pozn. 1).
Technické provedení. Přístupová/nájezdová rampa roštová, kovová, opatřena z jedné strany zábradlím. Rozměry rampy viz nákres na str. B-4, umístění rampy viz počítačová vizualizace na str. B-5. Provedení a materiál viz Pozn. 2.
Podloží. Přístupová cesta před nájezdem bude upravena. Jako nejvhodnější se jeví toto řešení (Pozn. 3): podkladová vrstva štěrk, vrchní vrstva prosívka. Práce bude provedena svépomocí (Pozn. 4). Úprava podloží je provizoriem, do budoucna se počítá s rekonstrukcí všech chodníků kolem kostela.
Ukotvení rampy, případná demontáž. Rampa ukotvena pouze na horním (schody) a dolním okraji (betonová patka v podkladu). Případná pozdější demontáž je snadná, stavbu kostela rampa neovlivní.
Vstupní dveře a zádveří. Rampa navazuje na pravé boční dveře v zadní části kostela (přes starou kotelnu). Dveře budou ponechány původní (dveře již po opravě). Zádveří je tvořeno přirozeně prostorem bývalé kotelny, není třeba je budovat.
Způsob použití rampy. V zimě a za chladného počasí musí vozíčkáři někdo asistovat (dveře zůstanou před bohoslužbami zavřené, otevřou se jen na požádání vozíčkáře). Toto bude řešeno dvěma informačními cedulkami; první bude umístěna poblíž hlavního vchodu do kostela, druhá u vchodu do bývalé kotelny. Na cedulkách bude ´návod´, poblíž druhé cedulky zvonek. Vozíčkář zazvoní na s. kostelnici, ta přijde, asistuje, otevře a zavře dveře (alternativně může asistovat někdo z příchozích nebo doprovod). Za teplého počasí není asistence nutně potřeba. Dveře mohou být před bohoslužbami otevřené (otevřít dveře bude úkol pro s. kostelnici).
Návaznost rampy na přístupové cesty, úklid sněhu. Rampa je dobře přístupná od hlavní brány do zahrady i od fary (viz schéma str. 3). V zimě je třeba počítat navíc, oproti současnému stavu, s úklidem sněhu v úseku mezi zadními dveřmi do presbyterny a rampou (pro příchod od fary) a v úseku před kostelem (pro příchod od hlavní brány, cesta napravo od kostela při pohledu od brány).
Místo pro vozíčkáře v kostele. Jsou dvě možnosti (bude se o nich hlasovat, viz postup na str. 2). První možnost je, že se upraví lavice pod levou kruchtou, u vnitřních dveří od kotelny, a tím se vytvoří ´stanoviště´ pro vozíčkáře (viz schéma na str. 5, komentář a vizualizace na str. B-6). Druhá možnost je stejná jako u var. A, tedy žádné úpravy interiéru, vozíčkáři zajedou s vozíkem buď před lavici u zadní zdi kostela, nebo za poslední širokou lavici. Využita může být i prostřední ulička mezi lavicemi.
B - 1
Psychologie vstupu (z hlediska vozíčkáře). Argumenty, které zazněly v diskuzi. Argumenty pro: Vozíčkář (resp. špatně chodící člověk nebo rodič s kočárkem) vstupuje i vystupuje mimo ´hlavní proud´, čili není středem pozornosti (a netlačí se) u hlavního vstupu. Vozíčkář zaujme v kostele místo blízko hlavního dění, kam to má blízko od vstupu, kde dobře vidí a kde má snadný přístup k Večeři Páně. Argumenty proti: Vozíčkář vstupuje i vystupuje ´před zraky ´sedících, takže si ho každý všimne. Vozíčkář, který přijede k hlavnímu vchodu, musí hledat zadní vstup pro vozíčkáře.
Estetické hledisko. Rampa vzhledově neovlivní dominantní funkční a pohledovou partii kostela (hlavní vstup, podesta, schodiště, věž), nýbrž je začleněna do blízkosti ´provozní´ (technické) části kostela (presbyterna, bývalá kotelna).
Celkové náklady a jejich krytí. Cenová kalkulace pro rampu je od firmy HOLSPOL Třebíč. Výroba a instalace nájezdu přijde (ceny k 31.3.2013) na 34.000,- Kč. Nátěr rampy by stál 1.000,- Kč (odhad, provedeno svépomocí, pouze cena barvy, ředidla, štětců). Úpravu cesty provedeme svépomocí, s náklady do 3.000,- Kč (Pozn. 5). Úpravu lavic, bude-li odhlasována, přislíbil provést Milan Slonek, člen našeho sboru, a to zdarma. Celkové náklady by tedy činily 38.000,- Kč (vč. DHP). Tuto částku možno brát jako ´strop´, který se nakonec může podařit snížit (např. z grantu Konta bariéry, z příspěvku NM, z účelové sbírky ve sboru). S finančními prostředky je počítáno v plné výši v rozpočtu sboru na r. 2013.
Jednotlivá hlediska jsou porovnána pro obě varianty ještě v souhrnné tabulce na str. 4.
Poznámky:
1. Firma Karel Holík, HOLSPOL Třebíč (www.holspol.cz). Na tuto firmu dostal dobré reference Z. Šorm, firma Firma dříve zhotovila obdobnou rampu pro sborový dům ČCE v Třebíči. Z. Šorm, já a V. Slonek jsme pak s panem Holíkem průběžně jednali (včetně několika setkání v NM), osobně ho pokládám za solidního partnera.
2. Provedení. Rampa bude roštová, kovová. Konstrukce rampy bude přímá, se sklonem 1:9 (výška:délka). Zábradlí bude jenom po levé straně rampy. Zábradlí budou tvořit 2 madla a vodící tyč. Celá konstrukce rampy bude pozinkovaná, kovová konstrukce a zábradlí (nikoliv rošt) budou opatřeny dodatečným nátěrem.
Materiál. Jekl 100/40/3, 60/40/3, pásovina 30/5, pororošty (velikost ok 30/15 mm), spojovací materiál, žárové zinkování. Rampa bude vyrobena v dílně v Třebíči, poté vcelku převezena do NM a instalována na místě. Dodatečně bude proveden povrchový nátěr, svépomocí (barvu doporučí, dle vzorníku, fa HOLSPOL).
3. Úprava cesty, možnosti povrchu. Nabízejí se tři možnosti: (1) Dlažba. Tato možnost je nevhodná, zejména z důvodu vysokých nákladů (nelze provést svépomocí). Připadá v úvahu v další etapě, až bude řešena celková rekonstrukce cest okolo kostela. (2) Asfalt. Tato možnost je nevhodná, jednak z důvodu vysokých nákladů (nelze provést svépomocí, odhad nákladů od TS NM na vyasfaltování dané plochy je cca 50.000,- Kč), jednak vzhledem k provizornímu charakteru takového řešení. (3) Prosívka. Možnost vhodná a reálná, jednak z důvodu nízkých nákladů (lze provést svépomocí), jednak že odpovídá ´provizoriu´, kterým úprava ´kousku´ cesty je.
4. Úprava cesty, řešení. Jedná se o plochu cca 60 m2, v prostoru mezi dveřmi do bývalé kotelny a zadními dveřmi do presbyterny. Je třeba odstranit asfalt, instalovat betonovou patku, doplnit a rozhrnout štěrk do vrstvy cca 5 cm (vrstva štěrku tam již je, stačí ji pouze doplnit), umístit prosívku ve vrstvě cca 5 cm (je
B - 2
třeba ji zakoupit a položit) a nakonec povrch udusat. To obnáší zakoupit štěrk, prosívku a betonovou patku (možno zhotovit z betonového obrubníku apod.), vypůjčit si dusadlo (´žabu´).
5. Náklady na úpravu cesty. Materiál. Štěrk jako podklad. Štěrk tam v zásadě je, bude třeba ho možná místy doplnit. Dokoupit cca 3 m3. To bude stát cca 1.000,- Kč (1 tuna kameniva 16-32 mm stojí 234 Kč, tunu je třeba vynásobit 1,5 , info J. Teplý, abychom dostali kubíky). Na to prosívka. Při tloušťce vrstvy 5 cm budeme potřebovat při 60 m2 plochy 3 m3 prosívky. To bude stát cca 900,- Kč (1 tuna prosívky 0-4 mm stojí 198,- Kč, tunu je třeba opět vynásobit 1,5). Materiál tedy bude stát do 2.000,- Kč. Doprava. Štěrk i prosívku dopravíme z lomu, odhad nákladů max. 500,- Kč (svépomocí). Ukotvení nájezdu. Betonová patka na konci nájezdu. Náklady minimální. Zapůjčení dusadla (´žaby´). Cena za zapůjčení 460,- Kč za den. Celkové náklady tedy do 3.000,- Kč (vč. DPH). Pro srovnání, kdybychom si totéž nechali udělat od Technických služeb NM, stálo by to zhruba 5.000,- Kč.
B - 3
B - 4
B - 5
Možná úprava lavic při Variantě B (zadní)
Jde o místo pro vozíčkáře v kostele, kam by se mohli po vjezdu do kostela s vozíkem postavit, aby to pro ně bylo pohodlné, důstojné a aby dobře viděli a slyšeli. Pro var. B (zadní) se nabízí možnost, vytvořit pro vozíčkáře prostor pod levou kruchtou, v bezprostřední blízkosti dveří z bývalé kotelny. Provedení: ponechání čela lavic, odstranění celé první lavice, případné odstranění sedadla druhé lavice, instalace klínovitého nájezdu na prkennou ´podlahu´ pod lavicemi. Tímto způsobem by vznikla 3 až 4 dostatečně prostorná místa pro invalidní vozíky.
K této úpravě se souhlasně vyjádřil Národní památkový ústav (viz webové stránky sboru). Tato úprava byla též konzultována s Milanem Slonkem, který ji vidí jako možnou a je ochoten ji sám zdarma provést.
Úprava lavic je navržena jako možnost, o které by se hlasovalo, kdyby sbor většinově odsouhlasil var. B (zadní) ? viz postup hlasování na str. 3. Jinak řečeno, zadní varianta by byla buď s touto úpravou lavic, nebo bez ní.
Lavice pod kruchtou, původní stav
Lavice pod kruchtou, po možné úpravě
B - 6

Datum: 

19.04.2013 - 10:0019:00

Typ akce/události: 

  • Obecná událost